Mallen voor composiet cavitatie buizen

Bij snel ronddraaiende scheepsschroeven kunnen hoge snelheden optreden. Aan één zijde van de scheepsschroef treedt een drukverlaging op, waardoor dampbellen ontstaan die imploderen zodra deze in een gebied met een hogere druk terecht komen. Deze implosie wekt een schokgolf op, wat te horen is als geluid, en tevens schade toebrengt aan de scheepsschroeven. Dit fenomeen staat bekend als cavitatie.

Bij de TU Delft wordt uitgebreid onderzoek gedaan naar cavitatie van scheepsschroeven. Om dit verschijnsel op schaal te kunnen testen, heeft de TU Delft een testopstelling ontwikkeld, de cavitatiebuis. Deze cavitatiebuis bestaat uit verschillende buissegmenten, waaronder een composiet S-bocht en een composiet U-bocht. Jules Dock heeft voor deze composiet buizen met afwijkende maten de engineering, mallenbouw en productie uitgevoerd.

De buizen zijn geproduceerd uit drie stuks grote mallen. Deze mallen zijn CNC gefreesd uit hoogwaardig kunststof materiaal. Dit materiaal is geschikt voor producties waar 1 tot 10 producten benodigd zijn. De mallen zijn na het frezen geschuurd en hoogglans afgewerkt. Meer informatie over mallen kun u vinden op onze pluggen en mallen pagina.

De productie van de composiet delen en assemblage van de buizen is aansluitend uitgevoerd door onze composiet afdeling Jules Dock Composites.